Proč a z čeho vzniká chronická únava dle TČM

Jak se rychle zbavit únavy? Stoupněte si na špičky a prudce dopadněte na paty – tento jednoduchý a zaručený způsob aktivuje dráhy ledvin, proto je dobré ho při únavě párkrát zopakovat. Mimo to je pochopitelně zásadní chodit každý večer spát včas a respektovat biorytmus těla i vesmíru.

Za únavou jsou často nejen ledviny, ale také slezina, tedy trávení, které je třeba posílit. Pokud se dlouhodobě nemůžete zbavit únavy, je dobré objednat se na osobní diagnostiku, využít můžete i tento kontaktní formulář:

Důležitým příznakem pro rozlišení plných a prázdných typů únavy je pulz: je-li pulz celkově plný, znamená to, že únava je způsobena plným stavem (obvykle vlhkostí, hlenem nebo stagnací čchi). Únava tedy není vždy způsobena stavem prázdnoty, ale často také bývá důsledkem plného stavu.

Důvodem je, že vlhkost a hlen jsou „těžké“ a zatěžují tělo, takže se daná osoba cítí těžce a unaveně. Pocit únavy může byl vyvolán také stagnací čchi; není tomu z důvodu nedostatku čchi, ale proto, že stagnující čchi správně
neobíhá. Tato situace je běžnější u mužů a často odráží stav duševní deprese.

Giovanni Maciocia uvádí jako příklad muže, který hledá léčbu především kvůli únavě a jehož pulz neodhalí vůbec žádnou prázdnotu, ale pouze silnou stagnaci čchi; pulz je na všech pozicích velmi napjatý a plný a jazyk je po stranách červený. Tento muž se v takové situaci cítí unavený v důsledku stagnace čchi a jeho únava je těsně spojena se stavem duševní deprese (která sama často pochází z potlačeného hněvu).

Chronická únava spojená s chutí lehnout si, nechutenstvím a řídkou stolicí ukazuje na nedostatek čchi sleziny, který je pravděpodobně nejběžnější příčinou; pokud jsou přítomny symptomy chladu, jedná se o důsledek nedostatku jangu sleziny.

Maciocia uvádí hlavní příčiny únavy:

  • Únava s chutí ulehnout, nechutenstvím, řídkou stolicí: nedostatek čchi sleziny nebo jangu sleziny
  • Únava se slabým hlasem, tendencí k nachlazení: nedostatek čchi plic nebo jangu plic
  • Únava s bolestí zad, malátností, depresí, častým močením: nedostatek jangu ledvin
  • Únava s mírnou depresí, motáním hlavy: nedostatek krve jater
  • Únava s úzkostí, nespavostí, suchem v ústech: nedostatek jin ledvin
  • Únava s pocitem těžkosti: vlhkost
  • Únava s pocitem tísně na hrudníku: hlen
  • Únava s úzkostí a napjatostí: stagnace čchi jater

Tradiční čínská medicína navíc rozeznává „Pět únav“:

  1. Nadměrné užívání zraku = zraňuje krev – srdce (nespavost, bušení srdce, zhoršení paměti, duševní neklid, závratě).
  2. Nadměrné sezení = zraňuje svaly – slezinu (únava po každé činnosti, únava po jídle, chuť na sladké, trávicí problémy, kašovitá stolice).
  3. Nadměrné ležení = zraňuje Qi – plíce (typickým příkladem je, když se o víkendu tzv. přespíme, těšíme se, že jak po 11ti hodinách spánku budeme čilí, ale opak je pravdou – jsme rozlámaní, unavení, s otoky pod očima, protože regenerace sice proběhla, slezina vyrobila dostatek energie, ale plíce ji dostatečně nerozvedly po celém těle, protože vleže jim to jde hůře, proto se dostavuje rozlámanost, smutek a splín).
  4. Nadměrné stání = zraňuje kosti – ledviny (bolest v bedrech, ztuhlost, chlad).
  5. Nadměrná chůze = zraňuje šlachy – játra (fyzické a psychické přetěžování dopadá i na emoce a vyvolává podrážděnost).

Únava může být způsobena také nedostatkem vitamínu B 12. Mezi první příznaky jeho nedostatku patří slabost, apatie, únava, průjem, deprese a poruchy trávení. Další znaky:

  • bledá až nažloutlá pokožka
  • pocity brnění a píchání
  • poruchy pohyblivosti
  • záněty jazyka a vředy v dutině ústní
  • závratě a dušnost
  • poruchy zraku
  • změny nálad až agresivita.

Ve zdravém organismu zajištují tvorbu vitaminu B zejména bakterie v tlustém střevě. Oslabený organismus ho ale neumí správně vstřebat.

Přínos vitamínu B 12:

  • je nezbytný pro správnou tvorbu a růst červených krvinek
  • důležitý pro plodnost a v období těhotenství
  • napomáhá budování imunity a prevenci degenerativních onemocnění
  • využívá se i při léčbě mentálních a nervových poruch
  • účinný nástroj v boji proti alergiím.

V ledvinách se potřebné množství vitaminu B, uchovává na dobu tří až šesti let, jeho nedostatkem tak člověk může trpět dávno před samotným projevem symptomů. Dobře lze nedostatek vitamínu B 12 poznat na jazyku, který zčervená, je lesklý a hladký, občas vředovitý. Při extrémním nedostatku v poslední fázi předcházející smrti nastává nezvratné ochrnutí a poškození mozku.

Vitamín B 12 obsahuje např. chlorella nebo spirulina, štika, vepřové, hovězí a telecí ledviny, losos, sleď, makrela, pstruh, králík, zrající sýry, vejce a mléčné výrobky.

Další rady, tipy a doporučení najdete v kategorii „Články“.

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *