Podváha a jak přibrat a zvýšit hmotnost podle TČM

Extrémní vyhublost se paradoxně řeší podobně, jako nadváha – tedy vyléčením slinivky (sleziny), která má na starost trávení, zpracovávání potravy a produkci živin včetně krve. Správně fungující slinivka se slezinou jsou základem dobře vyživeného organismu.

Každý máme dispozičně jinou váhu, každému vyhovuje něco jiného, není dobré se řídit tabulkami a příliš všeobecnými doporučeními. Přesto jsou některá pravidla jídelníčku, které platí téměř pro každého – často máme zbytečné obavy z nového životního stylu, přitom stačí jen pár dní a už pocítíte rozdíl.

Je přirozené, že ve vyšším věku jde váha mírně nahoru, není dobré se kvůli tomu stresovat. Pokud se ale váha drží stále extrémně nízko, je třeba hledat příčiny a navíc posilovat organismus a produkci fyziologických tekutin a YINových složek organismu, protože tento stav je často doprovázený celkovou vysušeností a příznaky, které z této vysušenosti pramení. Ať už se jedná o jakýkoli stav, je vhodné celkové vyšetření. Na odbornou diagnostiku se můžete objednat přes tento formulář:

Důvodů, proč organismus nefunguje správně a nemůže přibrat, může být podle tradiční čínské medicíny vícero. Nejčastěji se jedná o:

  • nedostatek YIN ledvin, nedostatečnost energie ledvin
  • nedostatečná produkce tekutin JIN YE v organismu
  • oslabení středu a orgánů středu (slinivka, slezina, žaludek)
  • zablokovaná energie v organismu z různých příčin (často psychických)
  • nedostatečnost jaterní energie (např. z přetížení jater), nadbytek jaterního ohně
  • nedostatečnost fyziologických tekutin žaludku a plic
  • horkost ve žlučníku, nedostatečná funkce žlučníku

V praxi se ukazuje nejen zásadní dopad psychiky na celý organismus, ale u většiny lidí také stále horší stav trávení způsobený přetíženými játry. Podle východní medicíny játra kontrolují činnost slinivky, navíc je v játrech energetická rezerva. Oslabená játra špatně zpracovávají tuky, včetně zdravých ořechů. Navíc oheň jater spaluje energii. Při léčbě podváhy se proto často nejprve léčí játra a spolu s nimi také ledviny, které bývají v deficitu.

Co se týká jídelníčku, tak základem pro osoby, které chtějí přibrat, je pestrá strava. Měla by obsahovat zeleninové omáčky, vývary, přirozeně sladkou chuť dopoledne, důležité živiny a enzymy. Minimálně stravitelná je suchá a nudná strava. Pro začátek je nezbytné zařadit kvalitní snídaně – tedy ideálně pít čerstvý zeleninový vývar bez koření (uvařit čtyři druhy zeleniny, např. brokolici, cibuli, mrkev a celer, nebo na sladko (chutná jako čaj): uvařit dýni, cibuli, mrkev a řepu, vývar scedit, zeleninu použít nebo vyhodit, čistý vývar popíjet), případně snídat miso polévku s hrstkou krup či slzovky, nebo rýžovou kaši congee (několik hodin vařenou kulatozrnnou bílou rýži).

Nejhorší je stále něco pojídat a mlsat. Slinivka si pak vůbec neodpočine, neregeneruje a je vyčerpaná. Bohatě stačí jíst tři krát denně. Někteří lidé mají potíže s inzulinem a potřebují svačiny, ale i tady je dobré dát trávení alespoň 2 hodiny.

Pochopitelně je nutné odlišit, jestli je podváha pouze estetickým problémem, kdy se člověk cítí dobře i při extrémní štíhlosti, anebo jestli je nemocný a hubnutí je známkou špatného stavu organismu.

Psychicky mohou mít extrémně štíhlí lidé sklon dělat vše správně, dokonale, bývají příliš stažení. Stává se, že někdo nemůže přibrat i proto, že se bojí. Strach z jídla je také známkou oslabeného trávení a nemocné slinivky. S jídlem je pak spojeno příliš mnoho emocí, sevření a úzkosti. Často tyto emoce pramení ze snahy být perfektní, mít vše pod kontrolou a touze dostat přesný jídelníček a dokonalý návod – tyto pocity opět souvisí s játry. Tady pomůže i psychické uvolnění formou tance, procházek, cvičení, hlasitého prodýchávání apod. Dokonalý jídelníček a návod neexistuje. Nebojte se uvolnit, být kreativní a spontánní.

Často lidé s podváhou spadají do kategorie „hubený jang“, přičemž tyto typy mají také sklon k překyselení, proto jsou pro ně vhodné minerálky i vitamíny B. Velmi přínosná je péče o střeva.

Yin ledvin posílí:

jáhly, ječmen, tofu, fazolové lusky, bílé fazole, borůvky, ostružiny, mořské řasy, hroznové víno, jablka, banány, melouny, hrušky, červená řepa, celer, mrkev, brambory, lilek, shiitake, mandle.

Slinivku (slezinu) posílí:

  • vařená a teplá jídla, dlouhé pomalé vaření
  • pravidelnost
  • důkladné žvýkání
  • jednoduché kombinace několika málo přísad
  • dostatek obilovin a dušené zeleniny, málo masa
  • často jíst rýžovou kaši (congee), oves, pražený ječmen, špaldu, tykev, mrkev, cizrnu

Další rady, tipy a doporučení najdete v kategorii „Články“ – Diety, hubnutí, trávení

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *