Všeobecná doporučení, tipy a rady pro psychoterapii

Kromě bylin a vhodné stravy je dobré na cestě k vyléčení zapracovat i na psychice. Inspirujte se všeobecně platnými pravidly:

• Není dobré se příliš snažit. Energie pak nemůže volně proudit. Chtělo by to „přát si“, tedy „mít záměr“, ale křečovitě na něm „nelpět“. Pozor, ať Vás nesvírá úzkost. Čím více si přejeme něco vyřešit nebo získat, tím hůře se uvolňujeme. Je dobré se zbavit přání a cílů, otevřít se novým možnostem, nelpět křečovitě na svých touhách a plánech.

• Nejdůležitější je, jak svět kolem sebe a sám sebe vnímá každý z nás, protože jsme to my sami, kdo si tvoříme a vytváříme své životy a jsme to také my sami, kdo je žijeme, protože ani pocity štěstí, ani smutku, euforie, žalu – všechno to, co pokládáme za součást našich životů, za nás nikdo jiný neodžije, i když bychom v některých případech byli nesmírně rádi.

• Základem je dělat vše v životě vědomě a s plnou pozorností. Jestliže něčemu věnujeme pozornost, máme to rádi a vzniká láska. Tady není prostor pro povinnosti, strach ani smutek. Skutečná láska přitom existuje v přítomnosti. 

• Zlost a hněv jsou vždy tam, kde je situace bezvýchodná, kde si připadáme bezmocní. Když není splněna naše představa o situaci, když ji neovládáme, když probíhá jinak, než bychom chtěli. Pokud jsme otevření a bez očekávání, pak nemůžeme být vzteklí, protože přijímáme věci tak, jak přicházejí. 

• Je třeba přestat snít o lepším životě, přestat žít mimo realitu, přestat se bát. Se strachem přitom nemůžeme bojovat. Musíme ho pochopit. Ale neodsuzovat se, když to hned nejde. Nezakazovat si nic. Raději tomu porozumět, teprve pak to můžeme změnit. Pokroky bývají pozvolné. Je přitom naprosto zbytečné a energeticky vyčerpávající jakkoliv se zabývat minulostí a budoucností. Není potřeba řešit, jak a proč se kdysi cosi událo.

• Podstatné je zůstávat v přítomnosti. Vše se odvíjí od přítomného okamžiku. Není to těžké, je to jen nezvyklé. Jakmile se uvolníte, všechno půjde samo. Nepřemýšlejte pořád nad něčím. Prostě uvolněně vnímejte intuici. Intuice je napojení na jemnější energie v prostoru. Čím víc komunikujeme s jemnějšími energiemi, tím jednodušeji řešíme problémy a život je mnohem snazší a krásnější.

• Není žádný jiný stav než ten, který právě je.

Svou energii můžete ovládat

Doporučuji také trénovat energetická cvičení, ideálně venku. A chodit na procházky. Brzy si chůzi, při které můžete trénovat např. Čchi-kungový energetický okruh nebo jen dýchání pod pupík, oblíbíte, protože chůze je pro člověka nejpřirozenějším pohybem, který Vás naladí na radost. Kdo je málo radostný, málo chodí – a málo tančí! Vyzkoušejte kurzy „spontánního tance”, jsou ohromně ulevující.

Brzy zjistíte, že nemusíte bojovat. Že se dokážete nasytit i jinak, než hltáním jídla. Uvědomíte si svou vnitřní nejistotu a životní nespokojenost, kterou musíte nejprve spatřit, poznat, pochopit a přijmout. Může to znít složitě, ale postupně půjde vše snadno a bez úsilí. Cvičení s vlastní energií a kontakt s přírodou Vám pomůže zbavit se napětí a úzkosti. Pak budete schopni lépe si život vychutnat a lépe strávit nové dojmy.

Stojí za zamyšlení, proč se chcete změnit, proč čtete tyto řádky. Proč jste nespokojeni. S čím jste nespokojeni. Často jsme nespokojeni jen proto, že se stále s někým srovnáváme. Děláme to úplně všichni. Jakmile se ale ocitneme např. na týden na opuštěné chatě, kde nás nikdo nezná, uvolníme se. Tady si můžeme dovolit vydechnout.

Mnohdy se srovnáváme s naprosto nereálnými televizními postavami. Vždyť je to stejné, jako bychom se srovnávali s někým z pohádky… Pohádky však na nás mají hluboký archetypální dopad – viz sekce „Léčivé pohádky“.

Problémy s jídlem (alkoholem, automaty, drogami…) jsou pravděpodobně bolestným křikem naší duše. Čím více se trápíme dietami, šroubujeme se do nereálných idolů, neuznáváme se, tím více je naše vnitřní prostředí sevřené a v křeči. Tím více se trápíme, protože chceme být tím, čím nejsme. Neodsuzujte se, nesrovnávejte se! Jste jedinečná, úžasná bytost, ať jste jakákoliv! Cesta ke štěstí  a radosti vede skrze naši vnitřní realitu.

Možná máte za sebou některá traumata, která se snažíte zahojit třeba jídlem. Nešťastných duší, které hledají útěchu v drogách, bohužel přibývá. Je jedno, zda holdujete jídlu, alkoholu nebo automatům. Ve skutečnosti příliš nezáleží na Vašem nezdravém způsobu uvolňování napětí. Pakliže je Váš problém hluboko ukrytý, neváhejte a zajděte na psychoterapii. Pravidelné psychoterapeutické kurzy jsou jednoznačně tou nejlepší dietou. Dejte ale pozor, kde Vám kdo co nabízí. Také jsem zaplatila nemalé peníze lektorům, kteří ve skutečnosti „nic neuměli  a nedokázali mi pomoci”. Je nebezpečné věřit všemu, co se kde píše, protože se toho píše skutečně mnoho… Na internetu jsem se např. dočetla, že obézní lidé chtějí stále jen brát, chtějí hltat nové zážitky, ale neumí je strávit a zpracovat. Nevím, podle čeho se např. usuzuje, že nadváhu způsobuje jen z malé části dědičnost a z největší části duchovní vada.

Zkuste si dát týden, kdy nebudete nic číst. Žádné noviny, žádné časopisy, žádné knihy. Zkuste být týden bez rádia, televize, internetu, mobilu. Pracovala jsem mnoho let v médiích a vím, jak některá média zkreslují informace, jak jsou někteří novináři mnohdy podplacení od velkých firem, jak nás televize krmí polopravdami a jak nám ničí naše životy přívalem nepodstatných tragédií. Opravdu platí pravda: „Nevěřte nikomu.” Leda sami sobě…

Vyzkoušejte meditovat nad některými afirmacemi:

  • Jsem svobodná bytost. Vím, že svoboda je stav mysli. Proto se osvobozuji od předsudků. Svoboda není zvyk ani lhostejnost. Svoboda je vnitřní stav. Důsledkem svobody je spokojenost. Jsem spokojený se svým životem.
  • Naplno prožívám své emoce. Vyjadřuji se svobodně a beze strachu. Díky tomu energie volně proudí tělem, bez úsilí. Život se tak stává radostnou hrou. Žiji s lehkostí. S lehkostí tvořím svůj život.

. Jsem tvořivě úspěšný a bohatý. Vše záleží na mém postoji. Proto zůstávám v přítomnosti spokojený. Jakmile pocítím negaci, prožiji ji naplno. Nebráním se prožitkům. To, co odmítám, se mi vrací. Proto vše pozoruji, prožívám a nechávám volně plynout.

Dovolte si být v pohodě

Abyste se cítili lépe, zkuste alespoň částečně pozměnit svou životosprávu dle léty prověřených pravidel. Správná strava vám dodá energii.

I z těžké deprese, úzkosti a obav je možné se dostat. Pomohou byliny i psychoterapie.  A je to nezbytně nutné, protože psychika je na prvním místě. Následuje strava, byliny, sport a celkový způsob života, který samozřejmě ovlivňuje i mnoho okolních vlivů. Každý člověk je individualita a žádné nařízení neplatí úplně pro každého. Velmi záleží nejen na kondici, stavu organismu apod., ale také na vnějších okolnostech – v létě budete potřebovat něco jiného než v zimě.

K harmonizaci psychiky výrazně pomáhá relaxace. Unikátní řízenou relaxaci si můžete poslechnout a případně i stáhnout zde:

Psychiku a celkové zdraví ovlivňuje také strava:

1. Pravidelnost
Neměňte příliš často ani výrazně režim a čas stravování nebo složení a množství produktů. Velmi špatné je „přeskakovat“ z jedné diety na druhou. Obecně platí, že při výběru svého jídelníčku byste se měli v první řadě po jídle cítit dobře.

2. Klid
Jezte pomalu a promyšleně. Na jídlo si vždy najděte klidné místo a dostatek času. Velmi důležité je vyhnout se rozptylování při jídle.

3. Snídejte
Neválejte se příliš dlouho v posteli ráno a nezůstávejte vzhůru až pozdě v noci. Nejlepší čas na trávení snídaně je mezi 7. až 9. hodinou. Snídaně by měla být vždy ve stejný čas a vždy by měla být teplá, snadno stravitelná i výživná.

4. Spěte
Choďte spát nejpozději ve 23:00. To má zajistit játrům a dalším orgánům čas očistit tělo od toxických látek a odpadů. Adekvátní spánek je navíc nezbytný pro správnou látkovou výměnu.

5. Posilněte střed
Funkci sleziny a trávení posílíte omezením tzv. „studených“ potravin (vepřové maso, mléčné výrobky), syrových (ovoce, zelenina), chlazených (přímo z ledničky) jídel a nápojů, sladkostí. Naopak zařaďte do jídelníčku obiloviny, zrní, tepelně zpracovanou zeleninu.

Čím více jste zdraví a silní, tím méně se potřebujete řídit pravidly. Pokud vás ale něco trápí, je třeba dodržovat zásady, které vás vrátí do formy.

Zásadní je ranní nápoj a snídaně – jsou nezbytným minimem pro vaši pohodu.

Do jídelníčku zařaďte potraviny, které příliš nezahřívají ani příliš neochlazují, jako jsou:

  • kukuřice, kroupy, žito, oves, proso
  • luštěniny, fazole, suchý hrách, čočka, červené sojové boby
  • zelenina kulatá, listová, zelená
  • zelí, houby, polní salát, polníček
  • ořechy lískové, mandle, arašídy, kustovnice, strouhaný kokos, sezam
  • domácí ovoce
  • nearomatické čaje bez cukru, heřmánkový čaj, sladové pivo
  • med, slad, šafrán, lékořice
  • máslo, vaječný žloudek, tvaroh, smetana, sýry s vysokým obsahem tuku

Trávení a celkový stav organismu významně podpoříte kořením. Základem pod dušenou zeleninu či rýži by měl být fenykl, koriandr a kmín – vše rozdrťte těsně před tepelnou úpravou, krátce osmahněte na oleji, přidejte kurkumu, cibuli, česnek a libovolnou zeleninu, rýži apod. Pak zalijte vodou a duste pod pokličkou.

Nehledejte dokonalý, okamžitě dostupný stravovací režim na celý život, ale postupně zlepšujte ten současný. Vaše stravovací přístupy se budou postupně vyvíjet. S narůstajícím uvědoměním pro vás bude stále důležitější intuice. Vývojem projde také znalost přípravy jídla a vlastností potravin. Snažte se změny neuspíšit. Postupujte harmonicky a „netlačte řeku“…

Ideální jídelníček (dle zásad tradiční medicíny):

Ráno: vždy snídat teplé jídlo, pokud možno ve stejnou hodinu, doporučuje se jahelná kaše (nebo vařené obilné vločky, slzovka či polenta) se skořicí a dušeným ovocem (nebo rozinkami či kompotem), event. se zeleninou, čerstvými bylinkami a houbami, k zapití je vhodná meltová káva či žitovka.

Poledne: zeleninové rizoto z celozrnné rýže či dušené maso se zeleninou a mrkví.

Večer: pokud možno opět v pravidelnou dobu (nejlépe kolem 18.00 hod.) se doporučují kupř. celozrnné bezvaječné nudle se zeleninou a houbami či tofu.

Po celý den je vhodné popíjet (dle žízně) slabý zelený čaj LUNG JING (Dračí studna), který vylučuje škodlivé zplodiny z organismu, čímž snižuje překyselení organismu.

Obecné zásady stravování dle východní medicíny pro zlepšení trávení:

  • Nejíst mléčné výrobky při vlhkosti v organismu (kašovitá stolice, větší povlak jazyka)
  • Nejíst ostře kořeněná jídla (chilli, kajenský pepř…)
  • Nepít kávu, energy drinky a tvrdý alkohol
  • Nejíst po 19té hodině
  • Nejíst nic studeného z lednice (zmrzlinu apod.)
  • Ideálně jíst čerstvé jídlo, neskladovat
  • Nepoužívat mikrovlnku
  • Jíst pravidelně (4krát denně) ve stejnou hodinu
  • Omezit maso
  • Vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a umělým přísadám
  • Nejíst bílý cukr ani bílou mouku

Doporučuji osobní konzultaci a podporu zkušeného terapeuta, protože pak vám vše půjde snáze a lépe. Diagnoza je kus umění, znalostí a intuice. Učitelova hlavní zbraň nejsou vědomosti, ale jeho pedagogické schopnosti. Alexis Carrel (nositel Nobelovy ceny) řekl, že pokud jsou lékaři neúspěšní, pak je to proto, že žijí ve vymyšleném světě pouček. Místo pacientů vidí nemoci popsané v učebnicích.

Pro každého existuje léčba. Každý má možnost volby…