Které maso dodává sílu a které škodí dle TČM

Maso je pro chlapy, zákusky pro holky – říkávalo se. Maso totiž mužům dodává agresi a zákusky zjemňují. Maso je jang, sladkosti jsou jin. Obojí ale škodí, protože se jedná o extrémy. Navíc paradoxně zákusky vytvářejí falešný jang – vnitřní horkost, zánět v těle, ochlazují povrch a zahřívají vnitřek. Platí, že kdo sní v rámci jednoho pokrmu hodně masa, má pak chuť na sladké – aby se tělo harmonizovalo.

Maso má vysoký obsah bílkovin, některých vitamínů, řady minerálů a stopových prvků. Obsahuje ale také velké množství tuků a škodlivých látek. Při dlouhodobé konzumaci způsobuje tvorbu silné vrstvy hlenu, močoviny a kyseliny močové. Pro lidský organismus je velmi přínosná struktura buněk masa, která je podobná té lidské. Proto dochází k rychlému a snadnému vstřebání živin do tkání a krve.

Tradiční čínská medicína zohledňuje při výběru masa jeho tradiční párování s lidským organismem, tedy:

  • játra – drůbež
  • srdce – ovce
  • slezina-slinivka – hovězí
  • plíce – kůň či ryba
  • ledviny – vepř.

Navíc se řídí pravidlem „léčba podobného podobným“. Například zvířecí ledviny slouží k léčbě lidských ledvin. Přesto je podle východních nauk většina zvířat nevhodná pro osoby s nadbytkem. Například hovězí maso je vhodné v případě nedostatku či slabosti k léčbě bolesti beder nebo cukrovky. Nevhodné je však v případě, že člověk vykazuje známky nadbytku, tedy silný pulz, hřmotný hlas, robustní konstituci a načervenalou pokožku.

Všeobecně se maso doporučuje maximálně 3 krát týdně. Je třeba ho konzumovat společně se zelenými natěmi (polníček, rukola, bršlice, pampeliškový list…) a přidat obilovinu, jako je rýže, kroupy, jáhly, quinoa… nebo brambory nastavené kroupami nebo jáhlami.

Maso je kyselinotvorné, proto se k němu dává zásadotvorná zelenina. Obilnina pak pomůže se vstřebáním kyselosti a jako doplnění středové potraviny. Maso je svíravé, zelenina (i brambory) rozpínavá – pokud by se jedlo jen maso, brambor, zelenina, tělo by bylo ve stresové dynamice, vytvářelo by vysoký tlak – obilí a luštěniny jako potraviny středu tělo i mysl zklidní, zharmonizují protichůdné energie masa a zeleniny. Obilí by mělo být ve stravě nejvíce (3 díly obilí a 2 díly luštěnin), pak zelenina, tuky – máslo, sádlo, semena, ořechy, ovoce a pak až maso,“ vysvětluje terapeutka Romana Farna http://www.masaze-romana-farna.cz/

Pokud se jí maso jen se zeleninou a ještě kořeněné, vytváří především jang. Maso je chuti sladké a svíravé, povahu má zahřívající – a to zahřívající povrch i vnitřek – tedy je kyselinotvorné, ale pokud je vhodně podáno doplní jin i jang a qi. Aby maso nevytvářelo stagnace a netlačilo pohyb tekutin směrem vzhůru, je třeba ho osolit – sůl pomáhá rozpouštět blokády a umožňuje sestup tekutin dolů. Proto masa obsahující více kyselin a ta, která jsou více svíravá, mají být pár dnů naložena v soli s kořením – zvěřina, nebo maso starších zvířat.“

Maso dodává příliš agresivní navenek zaměřenou energii, je proto nevhodné ho často konzumovat, protože lidé se po jeho konzumaci stávají agresivní, kritičtí k okolí, nesoustředění na podstatu, nejsou schopni sebereflexe, meditace a duchovního růstu. Často mají deprese  a různé psychické poruchy. Vyvarujte se konzumace vystresovaných zvířat z průmyslových chovů obsahujících chemické látky, hormony a antibiotika z krmení. Zcela by se měli masu vyhýbat lidé, které trápí vysoký tlak krve, dna, nespavost a noční divoké sny, a také vzteklé děti.

A jaké maso si vybrat? Odborník na výživu Paul Pilford říká:

  • Kapr – neutrální povaha, usnadňuje proudění tekutin v těle, pomáhá při kojení. Používá se k léčbě otoků, žloutenky a nedostatečné laktace.
  • Makrela – neutrální povaha, dodává energii čchi a vysouší vlhkost, vhodná k léčbě obstrukčních onemocnění z vlhkosti, zejména revmatismu.
  • Kuřecí – zahřívající, posiluje energii čchi, napomáhá trávení (slezina-slinivka a žaludek), zvyšuje podstatu jinu a podporuje tvorbu kostní dřeně, pomáhá při kojení. Často se užívá k léčbě onemocnění způsobených nerovnováhou sleziny-slinivky, jako je anorexie a nechutenství, otoky, průjmy, cukrovka, nadměrné močení (stejně jako při cukrovce), vaginální onemocnění, oslabení po porodu. Nekonzumujte v případě horka, nedostatku a při nemocech s vnějšími symptomy.
  • Jehněčí – zahřívající, posiluje energii čchi, vnitřní teplotu a laktaci, zlepšuje krvetvorbu. Používá se k léčbě celkové slabosti, deficitů v oblasti ledvin a sleziny-slinivky, chudokrevnosti, impotence, podváhy a bolestí v bedrech. Nedoporučuje se při horku a hyperlipidemii (vysoký obsah tuku v krvi).
  • Hovězí – neutrální povaha, příznivě působí na ledviny a léčí nemoci spjaté s ledvinami: impotenci, nedostatek sexuálního apetitu, bolest beder, slabá kolena a kosti, nedoslýchavost.
  • Vepřové – neutrální povaha, ovlivňuje fungování ledvin, sleziny-slinivky a žaludku, zvlhčuje sucho a vyživuje jin. Slouží k léčbě nemocí spojených s vyhublostí, suchostí, nervozitou a slabostí; také je vhodné k léčbě suchého kašle, zácpy a úbytku hmotnosti v důsledku cukrovky. Vývar zbavený tuku z vepřového masa se pije na podporu léčby suchého kašle a zácpy. Kontraindikace: obezita, průjem, vysoký krevní tlak, žlutý hlen (hlen v kombinaci s horkem), stagnující energie čchi – často vede k únavě, stresu, bolesti, záškubům a ochrnutí.
  • Krůtí – neutrální povaha, zahřívá střed, doplňuje nedostatečnou energii čchi a krev i vrozenou esenci, posiluje žaludek a ledviny.

Že váš muž nesnáší mrkev? Uvařenou ve vepřovém guláši si ji zamiluje. Vepřové maso nakrájejte na kousky, osmahněte na cibulce na rozpáleném tuku, podlijte vodou a necelou hodinu duste v tlakovém hrnci. Po zchládnutí přidejte nastrouhané mrkve (čím více, tím lépe), přidejte bylinky a čtvrt hodiny vařte. Podávejte s brambory (brambory by měly být ideálně čerstvé a domácí – tedy brambory, které neležely příliš dlouho někde ve sklepě, nejlepší jsou ihned po vykopání ze země, po Vánocích už je osobně nedoporučuji, pak je nahraďte třeba s rýžovými těstovinami). Hotový pokrm ozdobte čerstvými klíčky nebo rukolou.

  • Cibule posiluje jang, přeměňuje hlen, stahuje čchi, podporuje střeva.
  • Mrkev doplňuje játra, zlepšuje zrak, tráví potravu, zpevňuje slezinu, zastavuje kašel.
  • Brambory doplňují slezinu a žaludek, uvolňují křeče.
  • Rukola ochlazuje a stimuluje chuť k jídlu.
  • Kmín posiluje slezinu a žaludek, odstraňuje vítr a chlad, utišuje bolest břicha z chladu, likviduje jedy z brambor.

Vyzkoušejte pečené krůtí maso se šípkovou omáčkou. Sušené šípky je nutné namočit přes noc do studené vody, aby byly ponořené, ráno je půl hodiny povařte, rozmačkejte a nechejte louhovat cca 2 hodiny, poté přeceďte přes plátýnko a vymačkejte.

Do pekáče dejte omyté krůtí maso, nakrájený celer, posolte a nechejte prudce zatáhnout pod gril. Poté zalijte šípkovým odvarem, přidejte bobkový list, několik hřebíčků a pod pokličkou zvolna pečte do změknutí. Maso opatrně vyndejte, odstraňte celé koření, celer rozmixujte, přilijte maličko rajského protlaku, zahustěte jáhlovou moukou, provařte a dochuťte skořicí, solí, pepřem.

  • Celer posiluje slezinu, vyživuje žaludek, hojí ledviny, zmírňuje bolesti hlavy větrného původu.
  • Šípky zpevňují esenci, stahují moč, zdrsňují střeva, zastavují průjem.
  • Skořice zahřívá slezinu, rozptyluje chlad, podporuje tvorbu čchi a krve.
  • Hřebíček zahřívá střední ohniště a ledviny, posiluje jang.
  • Bobkový list rozhýbává čchi, rozptyluje vlhkost, brání stagnaci potravy.
  • Sůl změkčuje tvrdé, pročistí horko, útočí spodem.
  • Černý pepř zahřívá střední ohniště, zastavuje bolest, spouští čchi dolů, přeměňuje hleny.

Ryby obecně posilují nedostatečnou energii čchi, jin a krev, některé i ochlazují horko a horké toxiny a rozprouďují blokádu krve. Mořské plody posilují nedostatečnou energii čchi, nedostatečný jin, nedostatečný jang a většina z nich vylučuje vlhko a hlen.

Další rady, tipy a doporučení najdete v kategorii „Články„.

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme. Osobní konzultaci si můžete objednat přes formulář:

Ráda Vám doporučím byliny a stravu přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. To, co je vhodné pro jednoho, druhému sedět nemusí, a přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém. Postupy a směsi, které používám, jsou prověřeny staletími zkušeností, proto fungují. Tradiční terapie doplňuji moderními poznatky a metodami.

Zaměřuji se především na celkovou harmonizaci organismu, na podpůrnou terapii obezity, akné, nespavosti, trávicích či střevních potíží, psychické nestability, očistu od gynekologických kandidóz, pomoc při menstruačních problémech, migrénách a dalších zdravotních neduhů.

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz.

Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je tradiční terapie dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár týdnech.

Cílem praktiků tradiční medicíny je změnit lidské návyky a myšlení v rámci prosazování zdravého životního stylu, zaujetí pozitivního postoje vlivem správného stravování, cvičení, vhodné duševní aktivity a koordinace vlivů okolního prostředí na náš zdravotní stav. V klinické praxi kladou terapeuti důraz na přesnou diagnózu a rozbor příznaků. Vyhledávají skutečné příčiny potíží a následně je léčí. Právě díky globálnímu přístupu často vyléčí několik problémů současně, je však třeba být trpělivý.

A jak poznáte opravdového terapeuta? Bude k vám přistupovat jako k individualitě, kromě bylin a vhodných potravin vám nabídne i harmonizaci psychiky, doporučí změny životního stylu přímo pro vaši osobnost, po seznámení se s vaším problémem objedná byliny upravené konkrétně pro vás, nezatíží vás příliš a uleví vám.

Přes toto všechno nemůže nikdy tradiční terapie nahradit západní lékařskou odbornou léčbu. Veškeré informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz berte prosím jako osobní názor a ne jako vědecky podložená, schválená a orazítkovaná fakta. Dle platných legislativních norem by vám špatná interpretace a laický přístup mohl ublížit. Rozhodnutí, jak investovat do svého zdraví a jak zlepšit svou kondici a mít více radosti ze života, je jen na vás.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *