Co jíst a nejíst při migréně dle TČM

Při bolestech hlavy vždy detoxikujeme játra, čímž prokazujeme dobrou službu i cévám. Podle tradiční čínské medicíny existuje přímá spojitost mezi játry a žlučníkem, a migrénami, které vznikají na křížení energetických drah v oblasti spánků v důsledku snížení energie v energetické dráze žlučníku. I když vyšetření žlučníku u lékaře nic neodhalí, již jen snížení energie v této dráze může být příčinou bolesti a vzniku migrény. Dalo by se říct, že stačí jíst stravu, která prospívá játrům, rozpouští jaterní stagnace (blokády) a máme vyhráno. Často je ale nutné také zpracovat emoce.

Při migrénách jsou užitečné mastné kyseliny:

  1. Kyselina alfa-linoleová (omega-3): Užívejte semínka či čerstvé oleje ze lněných, chia a dýňových semínek; sojové potraviny, rostliny zbarvené do tmavozelena.
  2. Kyselina gama-linoleová, kterou si zdravý organismus produkuje sám; přímo ji lze získat se spiruliny a olejů z brutnákových semen, semínek černého rybízu a semínek pupalky.
  3. EPA a DHA v rybách (obzvláště v tuňáku, sardinkách, lososu, sardeli a kvalitním rybím tuku).

Tuňák by neměl být úplně propečený a vysušený. Je nutné dávat ho do řádně předehřáté trouby na 190 °C. Rybu pečte asi 40 minut. Snadno ho připravíte i v páře, stačí rybu potřít olivovým olejem, kořením a sojovou omáčkou a půl hodiny pařit v napařováku.

Z obilovin je v boji s migrénou prospěšná pohanka, dále konopná semínka i konopný olej.

Při léčbě migrény napomáhá vývar z rýže (congee) i vývar z žita. Žito ovlivňuje funkci jater, žlučníku a sleziny-slinivky, snižuje vlhkost, léčí onemocnění spjatá s nadbytkem vody v těle, působí proti nefunkčnosti jater, zvyšuje sílu a vytrvalost, napomáhá tvorbě svalové hmoty, čistí a obnovuje cévy, podporuje růst vlasů, nehtů a kostí.

A k zapití se hodí káva žitovka…

Žitný dezert: 1 hrnek neloupaných žitných semen, 2 a půl hrnku vody, půl hrnku mletých slunečnicových semínek, špetka soli, hrstka rozinek, 1 lžíce melasy (nebo sladu), 2 lžíce strouhanky (kukuřičné). Žito nasucho opražte a rozmelte v mlýnku nebo v hmoždíři. Vodu přiveďte k varu, smíchejte s žitem, přidejte semínka, sůl a rozinky. Na mírném plameni vařte pod pokličkou půl hodiny. Přidejte melasu a strouhanku. Podávejte teplé.

Z žitné mouky můžete připravit i vynikající palačinky.

Migrenikům prospívají jídla nekořeněná a připravená z jednoduchých potravin. Na dochucení je vhodná třeba pažitka či petrželka a jen mírně osolit. Z ovoce optimálně banán.

Ke zmírnění potíží výrazně pomáhá hořčík, který se nachází v ovesných vločkách, datlích, špenátu… Pokusy prokázaly silný účinek zázvoru. Nevařený čerstvý kořen zázvoru zmírňuje sílu i četnost migrén.
Řimbaba obecná působí protizánětlivě, zmírňuje bolesti a uvolňuje křeče nervového i svalového původu. Řimbaba se užívá při bolestech hlavy a menstruačních potížích. Každodenní popíjení čaje z řimbaby, případně užívání tinktury či kapslí, má u migreniků blahodárné účinky. Působí jako účinná prevence i jako lék při rozjetém záchvatu.
Přínosná je i levandule, protože zklidňuje žaludek, psychiku a celý nervový systém, zmírňuje bolesti hlavy a přispívá ke klidnému a hlubokému spánku.

Nejezte jogurty, zralé a tvrdé sýry, tavené sýry a nepijte červené víno, pokud po nich míváte migrénu. Tyto potraviny obsahují látku tyramin. Někteří lidé mají málo enzymu, který tyramin odbourává a procesy, spojené se zpracováváním této látky, mohou migrénu spouštět.

V některých případech pomáhá akupresura – zkuste si masírovat body na zadní části krku a ramen, na spáncích a také na ruce – v měkkém „důlku“ mezi palcem a ukazováčkem.

Další tipy, rady a doporučení najdete v kategorii „Články„.

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *