Nesolíte náhodou příliš MÁLO? Sůl je důležitá!

Překvapí vás, co všechno může způsobit nedostatek soli. Sůl je pro organismus zásadní a přesto, že většinou lidé solí nadmíru, přibývá i lidí, kteří jsou „podsolení“. Sůl, resp. sodík, je minerál, který naše tělo potřebuje k správné funkci buněčných struktur, pro svalovou činnost, k přenosu nervových vzruchů a určuje objem tekutiny v buňkách i v našich cévách.

Při nedostatku sodíku v těle je nejvíce zasažen nervový systém, což se projevuje různými poruchami a výpadky. Obecně platí, že nedostatek sodíku v krvi poznáme podle průjmů, bolestí hlavy, zvracení, slabosti, nízkého krevního tlaku, letargie, ztráty hmotnosti, zmatených projevů, závratí a svalové podrážděnosti. Nízká hladina sodíku v krvi snižuje tuk, který je nahromaděný v okrajových částech těla. Sodík také funguje jako prevence vyčerpání z horka a odstraňuje přebytek oxidu uhličitého nahromaděného v těle. Úplné vynechání soli z jídelníčku může způsobovat pocity úzkosti až deprese. Tady je ale hlavním viníkem nedostatek hořčíku. Jak konkrétně upravit svůj jídelníček zjistíte při osobní konzultaci, objednat se můžete i přes kontaktní formulář zde:

Osolte to! Ale ne příliš! Hlavní roli v udržování hladiny sodíku a tělesných tekutin mají ledviny. Přijímáme-li hodně soli, povzbuzuje to náš organismus k vyššímu příjmu tekutin a tím se zvýší i celkový objem tekutin v těle. Výsledkem může být vysoký krevní tlak neboli hypertenze. Podle statistik se v Česku na 1 g soli vypije 100 ml tekutin nebo 300 ml tzv. soft nápojů (Cola, Fanta, Sprite..).

Sůl vysušuje a vyztužuje tělo i ducha. Lidé, kteří příliš solí, potřebují jako protiváhu něco sladkého. Vysušená jin ledvin se projeví na játrech a žlučníku, dochází k vnitřnímu napětí a podrážděnosti. Sladké uvolňuje, proto mnozí lidé střídají oba extrémy. Z termického hlediska je sůl studená, ale svým vysušujícím účinkem způsobuje nedostatek jin, a tím horko v ledvinách, játrech i žlučníku a přes kontrolní cyklus i v oblasti srdce.

Podobné to je u kombinace slaného s alkoholem, který má i v malém množství vysušující účinky. Navíc uvolňuje emoční napětí a emoce pak musí být opět stabilizovány pomocí soli. Nejprve je tedy nutné omezit příjem soli, pak jde lépe překonat silnou touhu po sladkostech a po alkoholu.

Dnes, když je jednou z hlavních civilizačních nemocí hypertenze, tak by se denní příjem soli měl pohybovat mezi 3-5 g/den. V reálu jsou ale čísla mnohem vyšší. V Anglii je průměrný příjem soli na jednoho obyvatele 8,6 g, v Chorvatsku 15 g a u nás dokonce 14-16 g. V některých oblastech Japonska je příjem soli denně dokonce 25 g a je to spojeno se zřetelně vyšším výskytem hypertenze. Poslední výzkumy ukazují, že všechny dvouleté děti u nás ve 100 % překračují denní doporučený příjem soli. Jedna nizozemská studie prokázala, že pokud přijímaly děti od narození vyšší obsah soli ve své výživě, měly ve svých patnácti letech signifikantně vyšší hodnoty krevního tlaku oproti těm, kterým rodiče přísun soli omezili.

Denní příjem soli je v 65-85 % dán hlavně potravinami, které konzumujeme. Dosolení solničkou představuje jen asi 5 % jejího celkového denního příjmu. Hlavními zdroji jsou uzeniny, suché salámy, tavené sýry, popcorn, chipsy, instantní polévky, nebo třeba i sójová omáčka. Poslední studie dokonce potvrdily, že sůl působí na naše centra libosti podobně, jako čokoláda nebo cukr. Proto dosolené potraviny jako jsou oříšky, tyčinky, rohlíky apod., v nás vyvolávají následný pocit libosti, který nás vede k jejich dalšímu příjmu.  A to samozřejmě potravinářskému průmyslu vyhovuje. Nadměrně se solí ryby, sýry (balkánský, niva, olomoucké tvarůžky), hořčice nebo kečup.

Sůl umí řádně rozkolísat chutě. Přesto je důležitá, obzvlášť umí uklidnit hyperaktivní, podrážděné osoby. K solení pokrmů bychom ale měli používat kvalitní mořskou sůl, která má pro lidský organismus ideální profil. V případě nedostatku minerálů a podsolení, je ideální řešit komplexně překyselení, třeba formou popíjení léčivých minerálek typu Vincentka či Bílinská kyselka (je vhodná při dně, cukrovce, chronických katarech žaludku, posiluje játra, žlučník, trávení a zlepšuje látkovou výměnu). Pití bílinské kyselky či vincentky ráno nalačno skvěle zharmonizuje trávení, podpoří játra a potěší ducha (oceníte obzvlášť po alkoholovém večírku).

Sůl se do těla dostává i přes kůži. Lázeň s mořskou solí obsahuje kromě sodíku také další minerály a stopové prvky, jako je draslík, bróm, hořčík či vápník. Mořská sůl působí antibakteriálně, naše kůže regeneruje nebo se uzdravuje. Mohou se tak řešit i záněty močového měchýře nebo záněty gynekologického původu. 

Konkrétní využití slané chuti v tradiční medicíně:

  • změkčuje bulky (např. mízní uzliny, katarakty, deformace)
  • uvolňuje ztuhlost
  • proti zácpě a otocích břicha (posiluje zažívací funkci)
  • zevně při čištění krve, bolesti v krku a očistě zubů
  • vyhání toxiny z organismu
  • pomáhá slabému srdci i mysli, zlepšuje soustředění
  • zvlhčuje a uklidňuje hubené, suché, nervozní jedince

Sůl patří k ledvinám a podzimu, tedy na podzim se má užívat ve větším množství. Absolutně nevhodná je pro obézní osoby s vlhkostí, otoky a vysokým tlakem. Také je nevhodná pro příliš agresivní jedince. Jak pracovat s dalšími chutěmi, jako je např. kyselá či sladká, se dočtete zde – Chutě potravin mají zásadní dopad na organismus.

Další doporučení, rady a tipy najdete v textech v kategorii „Články“ – Byliny, potraviny, produkty.

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *