Hýbejte se! Stačí 10 minut denně!

Tělocvik opěvuje západní i východní medicína. Pohyb je člověku vlastní a bez pohybu tělo chátrá. Fyzické cvičení se často prolíná i s mentální relaxací až meditací. Toto spojení nacházíme především u dynamických meditací podle Osha, ale i v tradiční terapii.

V čínské medicíně je dobré zdraví hlavně o pohybu v podobě toku energie. Jakmile dojde ke stagnaci, vznikají problémy. Paradoxně to může být i pohyb mentální. Lépe však rozproudí stagnace procházka nebo jiná fyzická činnost.

Zatímco cvičení je aktivní, zahřívá nás a považuje se za jangové, odpočinek a spánek jsou jinové povahy a slouží k osvěžení těla. Abyste zůstali zdraví a vyvážení, potřebujete dost obojího. Dokonce i v józe se dynamické pasáže vždy doplňují relaxačními asánami.

Ničeho ale nesmí být příliš. Stále je třeba naslouchat organismu. Najít si čas na fyzickou práci, sport, ale i na meditaci. Vhodné není ani přílišné studium, příliš četby, příliš polehávání, příliš čehokoli.

Kromě naslouchání vlastnímu tělu je dobré naslouchat i přírodě. Když budete dbát na změny v ročních obdobích, vaše tělo bude spokojenější. V praxi to znamená v zimě více odpočívat a spát, na jaře běhat, v létě plavat, na podzim chodit na procházky.

Ideálně si každé ráno zacvičit čchi-kung, taj-ji, jógu nebo jednoduchý strečink. Pár minut denně stačí. Cvičení má být zábavné, měli byste z něj mít dobrý pocit a mělo by se odehrávat většinou venku – pokud to počasí a okolnosti dovolují. Podle statistik lidé, kteří zařadili do svého programu každodenní desetiminutovou rozcvičku, trpí mnohem méně nemocemi, jsou celkově zdravější a spokojenější. Výrazně se to projevilo u seniorů, kterým se pravidelným pohybem výrazně zlepšil zdravotní stav, a také mohli přestat užívat některé léky.

Opakem je příliš časté a náročné cvičení spojené se snahou o extrémně zdravý jídelníček. Čínská medicína zná pojem chlad v dolním zářiči. Tento stav vzniká v případě, kdy osoba nadměrně konzumuje ovocné šťávy, jogurty, müsli a podobně. Taková strava a příliš mnoho sportu (třeba i v zimě) organismus zcela vyčerpá.

Čínská medicína se ve své tradiční podobě předává z generace na generaci už po pět tisíc let. Její postupy jsou ověřeny tisíciletími.

Ideální denní režim podle příznivce ájurvédy Davida Freje:

  • Budíček s východem slunce.
  • Rozcvička a teplá snídaně.
  • Dopolední práce na náročných úkolech.
  • Oběd v poledne, nejlépe v příjemném prostředí a v klidu.
  • Odpolední méně náročné činnosti.
  • Podvečerní sport či procházka.
  • Večer s rodinou, přáteli, při oblíbené činnosti.
  • Spánek od západu slunce.

Každý je ale jiný. Podle ájurvédy je klíčem ke správným návykům včetně správného fyzického cvičení poznání konstituce.

Váta má ráda energické cvičení, ale lepší je pro ni pravidelné mírné cvičení než velký výdej energie najednou. Váta lidé mají obvykle nízký svalový tonus a rozvoji svalové hmoty musí věnovat hodně aktivní pozornosti. Vzhledem k suché povaze váta dóši je dobré nepřetěžovat klouby, které mají tendenci k artritidě. Vhodným sportem je jóga a taj-ji, protože přináší do těla vnitřní vyrovnanost a pohodu, dále kondiční gymnastika, lehký běh, cyklistika a turistika. 

Pitta vyhledává soutěživé sporty, baví ji volejbal, kopaná, hokej a podobně, které jim poskytnou tuto soutěživost, ale nebudou rozvíjet vrozený egoismus, protože je vyžadována spíše spolupráce než individuální výkon. Druhou možností je sport, kde člověk bojuje sám se sebou, například aktivní turistika, terénní běh, horolezectví a ideálně plavání, které má ochlazující účinek, stejně tak zimní sporty jako například lyžování.

Kapha typ se nemusí bát intenzívního cvičení, naopak je pro něj žádoucí, ačkoli se mu do něj často nechce, a tak potřebuje povzbuzení. Pravidelný pohyb a častá změna a různorodost denních aktivit pomáhají vnést do života více energie. Vhodným sportem je tak například vytrvalostní běh, veslování, posilování a vzpírání.

Zásadní je správné dýchání. Dech je samotnou podstatou našeho života, ovlivňuje harmonické souznění mezi racionální mužskou a intuitivní ženskou energií. Pokud se na něj dokážeme na chvíli soustředit a dýchat vědomě, automaticky má pro tělo větší hodnotu a přivádí do těla více hlubší energie.

Přečtěte si, jak se sport propojuje s meditací a duchovnem – „Sport by měl být radost

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme – nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím byliny a stravu přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. To, co je vhodné pro jednoho, druhému sedět nemusí, a přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém. Postupy a směsi, které používám, jsou prověřeny staletími zkušeností, proto fungují. Tradiční terapie doplňuji moderními poznatky a metodami.

Zaměřuji se především na celkovou harmonizaci organismu, na podpůrnou terapii obezity, akné, nespavosti, trávicích či střevních potíží, psychické nestability, očistu od gynekologických kandidóz, pomoc při menstruačních problémech, migrénách a dalších zdravotních neduhů.

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz.

Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je tradiční terapie dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár týdnech.

Cílem praktiků tradiční medicíny je změnit lidské návyky a myšlení v rámci prosazování zdravého životního stylu, zaujetí pozitivního postoje vlivem správného stravování, cvičení, vhodné duševní aktivity a koordinace vlivů okolního prostředí na náš zdravotní stav. V klinické praxi kladou terapeuti důraz na přesnou diagnózu a rozbor příznaků. Vyhledávají skutečné příčiny potíží a následně je léčí. Právě díky globálnímu přístupu často vyléčí několik problémů současně, je však třeba být trpělivý.

A jak poznáte opravdového terapeuta? Bude k vám přistupovat jako k individualitě, kromě bylin a vhodných potravin vám nabídne i harmonizaci psychiky, doporučí změny životního stylu přímo pro vaši osobnost, po seznámení se s vaším problémem objedná byliny upravené konkrétně pro vás, nezatíží vás příliš a uleví vám.

Přes toto všechno nemůže nikdy tradiční terapie nahradit západní lékařskou odbornou léčbu. Veškeré informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz berte prosím jako osobní názor a ne jako vědecky podložená, schválená a orazítkovaná fakta. Dle platných legislativních norem by vám špatná interpretace a laický přístup mohl ublížit. Rozhodnutí, jak investovat do svého zdraví a jak zlepšit svou kondici a mít více radosti ze života, je jen na vás.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *